Farmacie v PPC systémech

Thursday, March 22, 2018

Farmaceutické odvětví je z hlediska placené inzerce poměrně komplikované – platí zde spousta pravidel a omezení, které vycházejí z platné legislativy. V dnešním článku se podíváme na to, jaké možnosti jako inzerent v rámci jednotlivých systémů máte a jak vytěžit z PPC kampaní maximum.

 

Google AdWords

Google je v současnosti nejpoužívanějším vyhledávačem u nás, a tak se mu budeme věnovat jako prvnímu. Z hlediska inzerce v oblasti farmacie Google rozlišuje dvě hlavní skupiny – výrobce léčiv a lékárny. Obě tyto skupiny mají dnes možnost požádat o certifikaci, která je k inzerci (v rámci daných pravidel) opravňuje. Odkaz na formulář naleznete níže. A o jaká pravidla se tedy jedná?

V první řadě je potřeba léky rozdělit na ty, které jsou volně prodejné, a ty, které jsou dostupné pouze na předpis. Pokud vaše kampaně necílí na Kanadu či Spojené státy, s možností jakékoliv formy propagace léků na předpis se rovnou rozlučte – dané výrazy nesmí být obsaženy v reklamách, ale zároveň se nesmí vyskytovat ani na samotných cílových stránkách. Naopak pro volně prodejné léky, doplňky stravy apod. platí, že s platnou certifikací reklamy zobrazovat můžete, a to jak z pozice výrobce léčiv, tak i z pozice online lékárny. Samotné vyplnění žádosti není nijak složité a vyřízení obvykle netrvá déle než týden. Nutno podotknout, že v případě online lékáren je jednou z podmínek udělení certifikace registrace u příslušných farmaceutických úřadů v zemích, na které jejich reklamní kampaně cílí.

Bohužel ani s platnou certifikací nemusíte mít ještě vyhráno – Google má totiž celou řadu pravidel, která mohou zobrazování či samotný proces schvalování reklam ovlivnit. Jejich kompletní výčet naleznete v nápovědě AdWords (viz odkaz níže), pro příklad si však uvedeme alespoň některá: zákaz propagace náboru dobrovolníků do klinických studií, zákaz propagace neschválených léčiv a doplňků souvisejících s hubnutím, anabolickými steroidy či rostlinou chvojník, omezení reklam týkajících se antikoncepce apod. V praxi to znamená, že pokud na svém webu máte jakoukoliv zmínku o některé ze zakázaných látek či produktech, pravděpodobně vám reklamy schvalovacím procesem neprojdou. Výrazy, které by schválení reklam bránily, je potřeba z webu odstranit.

Důležité odkazy

Seznam Sklik

Pravidla pro Sklik jsou velmi podobná, jelikož vycházejí ze stejné legislativy. Velkou výhodou je skutečnost, že zde není potřeba žádat o certifikaci. Jedinou podmínkou je splnění několika požadavků, jejichž výčet naleznete níže. Stejně jako v případě Google ani zde není možné jakoukoliv formou propagovat léky na předpis. Pokud jde o volně prodejné léky, nápověda Skliku uvádí některé konkrétní požadavky, jichž je potřeba se držet:

Reklama na volně prodejné léky musí vždy obsahovat:

  • informaci, že jde o lék
  • přesný název léku (tak, jak je uveden v databázi SÚKL)
  • informaci o správném užití léku
  • výzvu k pečlivému přečtení příbalové informace; např.: „Lék k vnitřnímu / vnějšímu použití. Před užitím čtěte obal nebo příbalovou informaci“. Případně obdobu letáku, např. „obal“ nebo „etiketu“
  • V textové reklamě Skliku je třeba mít minimálně „Lék k vnějšímu použití” nebo „Lék k vnitřnímu použití“.
  • V případě, že se informace do reklamního formátu nevejde (např. Produktové inzeráty a Dynamický retargeting v Skliku), je třeba, aby informaci obsahovala cílová stránka.

Doplňující informace s některými konkrétními příklady naleznete v nápovědě Sklik

Facebook

Facebook je bohužel při schvalování reklam souvisejících s farmaceutickými produkty z těchto tří systémů nejpřísnější. Inzerce na léky (volně prodejné i na předpis) není možná vůbec, výjimkou mohou být lékárny, které však potřebují dopředu získat písemný souhlas. Jedinou kategorií, jež je z pohledu Facebooku přijatelná, jsou tedy doplňky stravy, pro něž platí pouze dvě pravidla: musí být cíleny na osoby starší 18 let a nesmí se jednat o nebezpečné / zakázané doplňky stravy, jako např. efedrin, růstové hormony apod. Pozor je potřeba dávat v tomto případě i při výběru kreativy, která nesmí poukazovat na jakékoliv nedostatky (např. reklama na doplňky stravy na hubnutí vyobrazující obézního člověka) a obecně platí, že by se neměla nést v jakémkoliv negativním duchu.

 

 

Autor: Martin Hanzelka